Following the Spanish Civil War, and with new changes in the economic model, Spain experienced a large migration from the countryside to the city. One of the cities most affected by this was Madrid. This urban growth without any sort of planning and subject to speculation and lack of infrastructure overwhelmed the city, creating many poor, ramshackle neighborhoods on the outskirts, with all the danger of social exclusion they entail. In 1957 the Madrid Social Emergency Plan was approved, beginning the cleaning up of these neighborhoods and the construction of subsidized housing for the growing population. These neighborhoods were created as dumping grounds for people, commuter suburbs whose architecture, with its highly pragmatic rationalist influences that were –at the time—cutting-edge, have aged very badly. This series depicts what remains of those “planned” neighborhoods 50 years later. To highlight that functionality, groups of people are included in the frame in an attempt to
personalize them and convert them, simply, into just another element of the setting.
Después de la guerra civil, y con los nuevos cambios en el modelo económico, se produjo en España una fuerte migración del campo a la ciudad. Una de las ciudades más afectadas por este hecho fue Madrid. Este crecimiento urbano sin ningún tipo de planificación y sujeto a las especulaciones y a las carencias de infraestructura desbordó la ciudad, creándose muchos barrios chabolistas en los alrededores, con el peligro de exclusión social que ello conlleva. En 1957 se aprueba el “Plan de Urgencia Social de Madrid”, que comenzó con el saneamiento de estos barrios y con la construcción de viviendas de protección oficial donde realojar a la creciente población. Estos barrios fueron creados como contenedores de personas, barrios-dormitorio cuya arquitectura, de influencias racionalistas, eminentemente prácticas y –en su momento– de vanguardia, ha llevado muy mal el paso del tiempo. Esta serie intenta retratar lo que ha quedado de esos barrios 50 años más tarde, barrios “planificados”, y para destacar esa funcionalidad se han situado grupos de personas en las fotos con intención de despersonalizarlos y convertirlos, simplemente, en un elemento más del entorno.